SolvitasTips

Een bijzonder verzoek

 

Een tijd geleden heb ik een team van artsen getraind in Oplossingsgericht coachen. Hun leidinggevende dacht dat de workshop nuttig kon zijn omdat zij artsen of verpleegkundigen in opleiding begeleiden.

 

 

Het werd me al snel duidelijk dat dit niet de makkelijkste groep ooit was om te trainen in Oplossingsgericht werken. Heel snel en slim, super bekwaam in hun vak, maar - begrijpelijkerwijs - vooral gericht op het technische aspect (we zoeken het probleem en snijden het weg – zoiets).

Gelukkig hou ik wel van een uitdaging 😊.

 

Midden in mijn uitleg over een stukje theorie, staat één van hen op. ‘Nou! Laat maar eens zien dan! Ik ben wel benieuwd hoe jij iemand motiveert! Ik ben de arts in opleiding en ben ongemotiveerd en jij gaat mij motiveren!’

 

Eh…. tsja….

 

In een split second koos ik ervoor mee te gaan in zijn verzoek. Ik zei: ‘prima, ik kan wel laten zien wat ik doe bij iemand die weinig motivatie voelt. Ik wil alleen geen toneelstuk. Dus waar ben je zelf écht niet gemotiveerd in? Dan wordt het tenminste een realistisch gesprek.’

 

Hij was even stil; deze had-ie niet aan zien komen. Toen zei hij: ‘nou oké… ik kan het niet altijd opbrengen gezond voor mezelf te koken’. Prima! We gingen in gesprek en het werd een goed gesprek. Hij stond open voor mijn vragen en er gebeurde echt iets.

 

Het bleek een gouden zet om mee te gaan in zijn verzoek: de rest van het team ging steeds meer rechtop zitten en de rest van de workshop liep een stuk relaxter. De arts vertelde me later dat hij eigenlijk van plan was een beetje te gaan muiten tijdens het gesprek, maar dat dat door mijn vragen niet lukte. Zo leuk dat hij dat opbiechtte 😊!

 

Leuk verhaal natuurlijk, maar wat nou als ik hele goede redenen had gehad om níet op zijn verzoek in te gaan? Wat had ik dan kunnen doen? Dat lees je hier.

 

Fijne dag!!

 

Hartelijke groeten,

Irene Lansdaal

Solvitas

 

p.s. Op veel scholen, hogescholen en universiteiten vindt een kanteling plaats in de manier van lesgeven naar een veel meer coachende manier van werken. Dat vraagt best veel van docenten. Wij geven hier op dit moment veel trainingen in.

 

(En mogen we even opscheppen? Onze trainingen daarover krijgen bijna zonder uitzondering achten, negens en tienen. Laatst nog  hadden we een groep waarbij alle docenten een 10 gaven op een schaalvraag of zij de training zouden aanbevelen 😊)

 

Ook interesse voor jouw team? Neem nu contact op en bel mij op 06 52035046 of mail irenelansdaal@solvitas.nl!

 

p.s.2 Met een groepje jullie Oplossingsgerichte vaardigheden onderhouden en werken aan je eigen professionaliteit? Weet dat wij ook veel intervisiegroepen binnen organisaties begeleiden. Lees er hier meer over!

 

 

DEZE TIP delen:

 

 

 

Nee zeggen als iemand iets van je wil

 

Zou jij misschien dit project willen trekken? Kunt u me geen hogere beoordeling geven? Kan ik er op rekenen dat je komende vrijdag de rapportage af hebt? We krijgen allemaal wel eens een vraag waar we NEE op willen zeggen. En tegelijkertijd ligt dat natuurlijk wel eens lastig. Er wordt een beroep op je gedaan en je wil een teamspeler zijn. Of diegene die het vraagt is belangrijk voor je, of ben je op andere momenten van afhankelijk. Hoe kun je dan nee zeggen met behoud van de relatie?

 

Een Oplossingsgerichte invalshoek voor nee zeggen in 3 - of eventueel 4 - stappen:

 

1. Goede reden

 

Luister goed naar het verzoek. Je voelt misschien al je eigen ‘nee’. En sta tegelijkertijd stil bij wat je positief vindt aan het doel achter het verzoek. Ontdek de goede reden voor het verzoek.

 

2. Erken

 

Erken nu de goede reden voor het verzoek:

  • Ik snap dat je hiervoor bij mij komt omdat […]
  • Dat is inderdaad een belangrijk project.
  • Ik kan me voorstellen dat je dit wil aangezien […]

Hmm.. ja ik vind het ook goed dat we […] proberen te bereiken.

 

3. Nee & Reden

 

Geef nu je ‘nee’ en de goede reden daarvoor.

 

!! geen máár. Gebruik ‘EN’ of een korte stilte.

Want anders ontkracht je de goede reden die je net hebt erkend. Die goede reden is er, èn je hebt een reden voor jouw weigering.

 

  • Hmm.. helaas zie ik geen mogelijkheden dit nu op te pakken want wat voor mij nu prioriteit heeft is […] omdat […]
  • Voor mij is het belangrijk dat […] zodat […] dus ik kan hierbij niet helpen.

Ik heb gemerkt dat wat voor mij het beste werkt is […] en dat is van belang voor […]

 

(4. Alternatief of interesse)

 

Deze 4e stap kun je eventueel doen, afhankelijk van of dat passend aanvoelt of niet.

 

Biedt een mogelijk alternatief:

  • Is het misschien een idee om …
  • Wat zou je ervan vinden als …

 

Toon interesse in het vervolg (evt. met wat erkenning):

  • Hoe ga je nu hiermee verder?
  • Is lastig he… deze klus. Ik hoop dat je alsnog een oplossing vindt.
  • Zal ik even met je meedenken over andere opties?

 

Erkennen

 

Vaak denken we als we nee moeten zeggen, dat we niet kunnen aanhaken bij de goede reden voor het verzoek. Dit omdat we dan de ander ‘gelijk’ zouden geven en dus geen nee meer zouden kunnen zeggen. We gaan in plaats daarvan direct ‘tegenstribbelen’ en dat is juist niet effectief.

 

De ander zal namelijk niet ineens zeggen ‘je hebt gelijk, dit is een heel stom verzoek van mij’. De kans is juist groter dat de ander vindt dat jij de goede reden niet snapt en zal nog meer gaan uitleggen of doordrukken dat zijn verzoek van belang is en waarom. Daardoor heeft je gesprekspartner bovendien minder oor voor jouw goede reden.

 

Dus : eerst zijn goede reden erkennen, zodat jouw goede reden kan landen!

 

Wordt jouw goede reden betwist? Zie dit stukje als een ‘slecht nieuws gesprek’: ga niet in discussie maar herhaal kort jouw reden en schakel dan door naar bijvoorbeeld een alternatief of laat een stilte vallen. Hiermee laat je merken dat jouw besluit niet ter discussie staat. Zorg dat je erkennend blijft; ga er ook van uit dat de ander een goede reden heeft om aan te dringen.

 

Die goede reden van de ander altijd maar weer zien… dat is niet makkelijk, hè….

 

Sorry, daar kan ik je verder niet mee helpen 😉

 

Succes!

 

© Photo by JJ Ying on Unsplash

 

DEZE TIP delen:

 

 

 

MELD JE AAN VOOR TIPS

Solvitas | contact@solvitas.nl | 06-52035046 | KvK: 66236614

©2014 - 2016 Solvitas

Webdesign: Marc Verburg | Fotografie: Bianca de Wit

Een bijzonder verzoek

 

Een tijd geleden heb ik een team van artsen getraind in Oplossingsgericht coachen. Hun leidinggevende dacht dat de workshop nuttig kon zijn omdat zij artsen of verpleegkundigen in opleiding begeleiden.

 

 

Het werd me al snel duidelijk dat dit niet de makkelijkste groep ooit was om te trainen. Heel snel en slim, super bekwaam in hun vak, maar vooral gericht op het technische aspect (we zoeken het probleem en snijden het weg – zoiets).

Gelukkig hou ik wel van een uitdaging 😊.

 

Midden in mijn uitleg over een stukje theorie, staat één van hen op. ‘Nou! Laat maar eens zien dan! Ik ben wel benieuwd hoe jij iemand motiveert! Ik ben de arts in opleiding en ben ongemotiveerd en jij gaat mij motiveren!’

 

Eh…. tsja….

 

In een split second koos ik ervoor mee te gaan in zijn verzoek. Ik zei: ‘prima, ik kan wel laten zien wat ik doe bij iemand die weinig motivatie voelt. Ik wil alleen geen toneelstuk. Dus waar ben je zelf écht niet gemotiveerd in? Dan wordt het tenminste een realistisch gesprek.’

 

Hij was even stil; deze had-ie niet aan zien komen. Toen zei hij: ‘nou oké… ik kan het niet altijd opbrengen gezond voor mezelf te koken’. Prima! We gingen in gesprek en het werd een goed gesprek. Hij stond open voor mijn vragen en er gebeurde echt iets.

 

Het bleek een gouden zet om mee te gaan in zijn verzoek: de rest van het team ging steeds meer rechtop zitten en de rest van de workshop liep een stuk relaxter. De arts vertelde me later dat hij eigenlijk van plan was een beetje te gaan muiten tijdens het gesprek, maar dat dat door mijn vragen niet lukte. Zo leuk dat hij dat opbiechtte 😊!

 

Leuk verhaal natuurlijk, maar wat nou als ik hele goede redenen had gehad om níet op zijn verzoek in te gaan? Wat had ik dan kunnen doen? Dat lees je hier.

 

Fijne dag!!

 

Hartelijke groeten,

Irene Lansdaal

Solvitas

 

p.s. Op veel scholen, hogescholen en universiteiten vindt een kanteling plaats in de manier van lesgeven naar een veel meer coachende manier van werken. Dat vraagt best veel van docenten. Wij geven hier op dit moment veel trainingen in.

 

(En mogen we even opscheppen? Onze trainingen daarover krijgen bijna zonder uitzondering achten, negens en tienen. Pas nog hadden we een groep waarbij alle docenten een 10 gaven op een schaalvraag of zij de training zouden aanbevelen 😊)

 

Ook interesse voor jouw team? Neem nu contact op en bel mij op 06 52035046 of mail irenelansdaal@solvitas.nl!

 

p.s.2 Met een groepje jullie Oplossingsgerichte vaardigheden onderhouden en werken aan je eigen professionaliteit? Weet dat wij ook veel intervisiegroepen binnen organisaties begeleiden. Lees er hier meer over!

 

 

DEZE TIP delen:

 

 

 

Nee zeggen als iemand iets van je wil

 

Zou jij misschien dit project willen trekken? Kunt u me geen hogere beoordeling geven? Kan ik er op rekenen dat je komende vrijdag de rapportage af hebt? We krijgen allemaal wel eens een vraag waar we NEE op willen zeggen. En tegelijkertijd ligt dat natuurlijk wel eens lastig. Er wordt een beroep op je gedaan en je wil een teamspeler zijn. Of diegene die het vraagt is belangrijk voor je, of ben je op andere momenten van afhankelijk. Hoe kun je dan nee zeggen met behoud van de relatie?

 

Een Oplossingsgerichte invalshoek voor nee zeggen in 3 - of eventueel 4 - stappen:

 

1. Goede reden

 

Luister goed naar het verzoek. Je voelt misschien al je eigen ‘nee’. En sta tegelijkertijd stil bij wat je positief vindt aan het doel achter het verzoek. Ontdek de goede reden voor het verzoek.

 

2. Erken

 

Erken nu de goede reden voor het verzoek:

  • Ik snap dat je hiervoor bij mij komt omdat […]
  • Dat is inderdaad een belangrijk project.
  • Ik kan me voorstellen dat je dit wil aangezien […]

Hmm.. ja ik vind het ook goed dat we […] proberen te bereiken.

 

3. Nee & Reden

 

Geef nu je ‘nee’ en de goede reden daarvoor.

 

!! geen máár. Gebruik ‘EN’ of een korte stilte.

Want anders ontkracht je de goede reden die je net hebt erkend. Die goede reden is er, èn je hebt een reden voor jouw weigering.

 

  • Hmm.. helaas zie ik geen mogelijkheden dit nu op te pakken want wat voor mij nu prioriteit heeft is […] omdat […]
  • Voor mij is het belangrijk dat […] zodat […] dus ik kan hierbij niet helpen.

Ik heb gemerkt dat wat voor mij het beste werkt is […] en dat is van belang voor […]

 

(4. Alternatief of interesse)

 

Deze 4e stap kun je eventueel doen, afhankelijk van of dat passend aanvoelt of niet.

 

Biedt een mogelijk alternatief:

  • Is het misschien een idee om …
  • Wat zou je ervan vinden als …

 

Toon interesse in het vervolg (evt. met wat erkenning):

  • Hoe ga je nu hiermee verder?
  • Is lastig he… deze klus. Ik hoop dat je alsnog een oplossing vindt.
  • Zal ik even met je meedenken over andere opties?

 

Erkennen

 

Vaak denken we als we nee moeten zeggen, dat we niet kunnen aanhaken bij de goede reden voor het verzoek. Dit omdat we dan de ander ‘gelijk’ zouden geven en dus geen nee meer zouden kunnen zeggen. We gaan in plaats daarvan direct ‘tegenstribbelen’ en dat is juist niet effectief.

 

De ander zal namelijk niet ineens zeggen ‘je hebt gelijk, dit is een heel stom verzoek van mij’. De kans is juist groter dat de ander vindt dat jij de goede reden niet snapt en zal nog meer gaan uitleggen of doordrukken dat zijn verzoek van belang is en waarom. Daardoor heeft je gesprekspartner bovendien minder oor voor jouw goede reden.

 

Dus : eerst zijn goede reden erkennen, zodat jouw goede reden kan landen!

 

Wordt jouw goede reden betwist? Zie dit stukje als een ‘slecht nieuws gesprek’: ga niet in discussie maar herhaal kort jouw reden en schakel dan door naar bijvoorbeeld een alternatief of laat een stilte vallen. Hiermee laat je merken dat jouw besluit niet ter discussie staat. Zorg dat je erkennend blijft; ga er ook van uit dat de ander een goede reden heeft om aan te dringen.

 

Die goede reden van de ander altijd maar weer zien… dat is niet makkelijk, hè….

 

Sorry, daar kan ik je verder niet mee helpen 😉

 

Succes!

 

© Photo by JJ Ying on Unsplash

 

DEZE TIP delen: